Jumaat, 25 November 2011

Tahniah Rasyiqah #1

Assalamualaikum. Apa khabar biskita.  Lama ku inda update blog ani dengan alasan kurang sehat disamping sibuk menjaga anak-anak yang demam.

Untuk penutup bulan November ani aku kongsikan khabar gembira kerana anakku, Rasyiqah dapat tempat nombor 1 dalam peperiksaan akhir tahunnya.  Lagi pula keputusannya sangat menggalakkan :D senyum lebar iQah, maklumlah ada yang sudah janji hendaklah belikan 'i-Pad' sekiranya dapat nombor 1!  Tapi aku yang tidak pernah 'menjanjikan' apa-apa pun dikenakan belanja bawa anak-anak ke Jungle Gym, menyampaikan hajat 'orang dapat nombor 1" karang kana munjungi lagi sampai nda mau makan hehe.


Pada hari Sabtu, 26 November 2011 telah diadakan Konvokesyen Kedua Sekolah Tunas Jaya PGGMB Madang dan Majlis Penyampaian Hadiah kepada Murid-Murid Cemerlang Tahun 2011. 

"Babah dan mama doakan anak babah dan mama ani sentiasa cemerlang dalam pelajaran dan insya Allah berjaya dari masa ke semasa, Amin Ya Rabbal Ala Amin!"


Tahun depan mungkin satu cabaran bagi iqah kerana akan memulakan sesi sekolah ugama. mudah-mudahan segalanya berjalan lancar dan iqah akan dapat menyesuaikan diri dengan keadaan dan sistem pelajaran di tahun baru, Amin!

Dikesempatan ini, kami sekeluarga ingin mengucapkan terima kasih kepada guru-guru Sekolah Tunas Jaya PGGMB Madang terutamanya cikgu-cikgu yang mengajar Rasyiqah di Kelas 1 Hijau.  Dia berjaya kerana jasa bis cikgu jua!

Ahad, 16 Oktober 2011

petai oh petai.


Balik dari kerja kelmarin, babah iqah bawa balik beberapa papan petai dan asam jelayan pemberian mertuaku dari Temburong.

Biskita pandai makan petai dan asam jelayan? Emmm. Babah iqah dan aku sendiri pandai makan tapi 'once in a blue moon' (hehe ingat kartun smurf terus) saja kami makan.  Mulanya babah iqah planing kan masak petai bersama baby clam dalam tin yang kering tetapi nda sampai hajat hehe baby clam tak ada dalam stok di dapur :) Kan buat sambal petai tumis dengan udang kering pun tak dapat......kes habis stok dan malas nak jalan ke kedai!

Akhirnya babah iqah makan petai cicah sambal asam jelayan + belacan + lada padi + air limau kasturi saja. Kalau rajin karang kan liat resepi petai hehehe.

p/s Babah jangan banyak makan petai karang baunya 'semerbak' dimana-mana. (Si suami bibiran, katanya baik ni makan petai dapat mencuci buah pinggang.  emmm benar kah tu?)

Jumaat, 14 Oktober 2011

iQah suka tu!

Ambuyat salah satu makanan kegemaran anakku, Rasyiqah.  Kalau boleh setiap hari kan makan ambuyat.

Kelmarin, balik dari kelas tambahan di sekolah, iQah mahu makan di restoran katanya kan makan ambuyat. Tapi memandangkan kami sudah ada janji dengan adikku jadi kami menyampaikan hajat makan ambuyat di rumah sahaja.


Tidak ada yang 'special' seperti di restoran, yang ada cuma cacah ambuyat yang becampur tempoyak, sambal belacan, lobak, timun, kacang bindir dan ulam rancah-rancah.  Kebetulan aku membeli apam gula hangus dari kakakku, bolehlah jadi penghilang pedas hehehe.


Si adik pun ikut-ikutan tah jua inda mau-mau kan memegang candas.  Disuapkan satu atau dua kali ambuyat mahu jua dia mencobanya.  Baik jua inda makan di restoran, kalau macam ani lah gayanya, mmmm.


p/s   'chef' yang menumpah ambuyat ani bukan aku......tapi babah iQah :D

Sabtu, 8 Oktober 2011

mengapa?...

Nampaknya sudah sebulan aku tidak mem'update' blog ani, mmmmm. Mengapa? Tidak ada apa-apa cuma.... emmmm.... entahlah....

Hehe situasi macam ani selalu melanda orang yang tengah 'frust'.   Eh bukan aku! Tapi adalah sikit uhuhu.  Sebenarnya ada sedikit rasa 'frust' atu dalam hati ani hanya kerana banyak gambar-gambar dalam 'handphone' ku yang di/ter 'delete' oleh suamiku.  Hmmm, macam rasa kehilangan sesuatu rasaku.  Alasan si suami "Babah, buang gambar-gambar yang inda menantu.  Barat saja memori olehnya" katanya.  "Ala, banyak gambar-gambar Raziq masa damit tu yang belum ber'transfer'......lagipun walau inda menantu tapi atu sengaja untuk mengingati tarikh, bla, bla, bla".

"Aduh mengapalah sayang amai?...." kataku dalam hati.  Marah? Nadalah...tapi ada rasa 'something is missing'.  Tapi nasib baik ada gambar-gambar atu yang sempat aku 'upload' di Facebook ehehe. Jaditah!


Misalnya gambar ani.  6 Februari 2011.  Gambar semasa Raziqin di Wad 1, Hospital RIPAS.


3 Disember 2010.  Gambar Raziqin dalam 'walker' yang cute memakai kaca mata.


Bagiku semua kenangan baik yang suka atau duka, ketawa atau menangis kadang-kadang kitani sahaja yang tahu menilainya.  Sampai ada yang menyimpan cebisan kain yang pada mata kitani nada makna tapi bagi yang empunya besar sekali ertinya!  Bak kata pepatah "tempat jatuh lagi kan dikenang, ini kan pula......"

Jumaat, 2 September 2011

Salam Aidilfitri.


Hari ini sudah masuk 3 Syawal 1432, masih belum terlambat bagi saya untuk menyampaikan Salam Aidilfitri, Minal Aidil Wal Faiezin, Maaf Zahir & Batin kepada yang mengenali saya serta keluarga dan juga kepada pengunjung blog Permata @ hati kita! Tersilap kata, salah susun aya dalam blog ani harap maafkan.

Tahun ani, Raziqin sudah pandai berjalan, jadinya bisai dipakaikan baju cara melayu lengkap bersinjang (samping) dan bersongkok.  Kacak!


Kakaknya, RasyiQah pula sudah pandai bergaya.  Katanya mahu pakai tudong.  Mamanya ani yang lama mengusai tudongnya....cerewet bukan main, pandai memilih pin yang lawa-lawa.  Lucu jua bila setiap masa bertanya "ma, nampak rambut?".

  
Senang-senang nanti aku kan cerita kami berhari raya 5 jam dalam kereta, seronok! (mun faham bisai hehehee)

Isnin, 29 Ogos 2011

posto~posto.

Assalamualaikum, lama banar udah nda aku bercerita disini.  Hari raya pun sudah dekat, mungkin esok atau lusa :D

Sekarang ani aku sedang sibuk menjawab dan menyediakan kad raya untuk dikirim bagi pihak 'my bos' hehe. Aku sendiri nda ada perancangan hendak menempah atau membeli kad raya.  Melalui 'facebook' atau sms saja.


'My bos' beri wang untuk membeli stamp dan aku juga masih ada baki stamp tahun lepas.  Idea dari my colleague untuk menggunakan span yang disimpan dalam bekas berisi sedikit air - stamp ditekan perlahan-perlahan untuk membasahi permukaan bawahnya bagi memudahkan untuk melekatkan stamp diatas sarung surat. 

Aku suka melihat stamp sempena Anniversary 40 Tahun ASEAN.  Stamp berkenaan mengambarkan ibu pejabat kerajaan dan tempat-tempat menarik di negara-negara ASEAN seperti Bangunan Setiausaha Kerajaan, Negara Brunei Darussalam, Vimanmek Mansion, Bangkok, Thailand, National Museum of Cambodia, Presidential Palace Ha Noi, Vietnam dan yang lainnya.


Aku ada menerima satu kad raya daripada rakanku yang mengandungi pantun, sungguh kreatif.  Bunyi pantunnya:

Kanak-kanak bemain marcun,
Jangan saja bebalang ditangan,
Masa Hari Raya ani kitani beimpun,
Bejarah-jarah bejabat tangan.

Sampai sudah di Hari Raya,
Selepas kitani sebulan bepuasa,
Disambut gumbira di pagi Hari Raya,
Jangan inda ingat pada yang berduka.

Kanak-kanakan bemain tambi,
Bemain tambi di bawah beranda,
Sambil kitani memuji namaMu Ya Rabbi,
Panjatkan do'a pada yang sudah tiada.

Negara Brunei Darussalam aman sentosa,
Amat terkenal diseluruh dunia,
Maaf mun ada tekasar bahasa,
Kami seluruh warga Bahagian .....,
ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri.

~ Maaf Zahir Batin ~


Saya ingin mengambil kesempatan disini ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Minal Aidil Wal Faizin.  Semoga hari raya ani kitani bermaaf-maafan dan saling mengeratkan silaturahim.

Ahad, 7 Ogos 2011

1hari di bulan Ramadhan.

Hari Ahad, 7 Ogos 2011 kami sekeluarga dan seorang adik ipar ku pergi keluar negeri, tak jauh, ke Bandar Limbang sahaja hehe dan terus menyeberang ke Temburong.

Kami memulakan perjalanan lewat sedikit, bertolak dari rumah jam 10.52 pagi, sempat singgah di ATM di kawasan Batu Satu dan singgah mengisi minyak di stesyen minyak di Junjongan.  Tiba di Pos Kawalan Imigresen Kuala Lurah (maaf, aku lupa merekod jam berapa waktu atu) walaupun ada 4 hingga 5 buah kereta dihadapan kami, itu tidak menjadi masalah.  Alhamdulillah, perjalanan lancar. Raziqin tidor, sedangkan kakaknya banyak cakap, maklumlah dia tidak puasa. Balik-balik komplen sakit gigi, gusinya bengkak.

Suami singgah di Bandar Limbang untuk membayar bil Astro.  Kami hanya menunggu dalam kereta dan kebetulan azan Zohor berkumandang dari radio, Rangkaian Pelangi 91.4fm.  Kata anakku Rasyiqah "ma, boleh aku sungkai minum sahaja" katanya ia puasa setangah hari sahaja padahal memang jua ia tidak puasa.  Sebenarnya hari Jumaat lepas, iQah puasa 1 hari penuh :D walau kelihatan dalam kepayahan tapi hari ani rasanya dia tidak sanggup puasa kerana sakit gigi.

Kami meneruskan perjalanan dari Bandar Limbang hendak menuju ke Batang Pandaruan.  Sekitar jam 1 petang kami sampai di kawasan menunggu feri menyeberang ke Temburong.  "3 minit sampai ke rumah ni" kata suamiku.  Jalan raya di Daerah Temburong dalam keadaan baik dan rumah pun belum lagi memasuki kawasan Bandar Bangar....mana inda 3 minit!

Sampai di rumah, kebetulan mertua ku ada.  Iqah suka hati sebab sepupunya ada jadi teman bermain dengan kucing, si memel namanya.  Raziq belum 'charging', maklumlah jarang balik kampung, belum lagi membiasakan diri.  Tapi sudah lama-lama, lemah jua kaki 'menguyung'nya (mengejar) hehe.



Hendak ikutkan hati mau jua bersungkai di sana tetapi takut nanti sekiranya panjang Q di feri atau di pos kawalan, akhirlah sampai balik ke rumah jawabnya!  Jadi sebelum kami balik, kami singgah ke Gerai Ramadhan di kawasan Bandar Bangar dan beli kuih mueh, rojak, tauhu sumbat, begedel, burger - banyak bunyinya.


Kami balik sekitar jam 4 petang dan berbaris menunggu naik feri jam 4.12 petang.  "Nasib baik nda panjang Q!".  Ingau jua hati manalah tahu barisan kereta di Pos Kawalan Imigresen Tedungan atau Pos Kawalan  Imigresen Kuala Lurah nanti panjang....aku nda mau sungkai dalam kereta, nda selesa.


Gambar di atas aku ambil semasa menunggu giliran untuk mencop pasport di Pos Kawalan Imigresen Kuala Lurah, emmm tadi di sebelah Limbang tidak perlu menunggu :) Aduh dalam hati berkata janganlah sampai 'terkandas' lama-lama di sana kerana ku dengar pos imigresen akan ditutup jam 6 petang.  Alhamdulillah, cepat jua rupanya hehe dan sekali lagi aku lupa merekod waktu kami selesai mencop pasport kerana bergegas hendak mencari gerai Ramadhan untuk membeli juadah persungkaian terutama sekali air. 

Di sepanjang perjalanan kami tidak berkesempatan hendak singgah jadi akhirnya kami ke Gerai Ramadhan di Pasar Malam Gadong.  Ramai orang dan kereta pun susah hendak cari parking jadi hanya suamiku turun sementara aku jadi 'driver' dan adik iparku menjaga Raziqin.  Dalam perjalanan menuju ke rumah sempat aku telefon adiku supaya meng'on' lampu, kipas dan aircond di rumah ku memandangkan lagi 10 minit hendak waktu azan Maghrib.  Dan sekali lagi Alhamdulillah, kami sampai 'berlabuh' dirumah sebelum azan dan masih sempat menyediakan juadah sungkai kami.

Waah, satu hari yang meletihkan.  Tadi sempat makan telor angsa rebus.  Kata iQah 'giant egg'.  Aku baru pernah makan dan rupa-rupanyanya sedap!  Hmm cuma ada satu biji sahaja pemberian bapa mertuaku.  Jadi aku makan berkongsi dengan anakku, iqah, babahnya sudah pernah makan di Temburong.  Bapa mertuaku memelihara jadi tak ada masalah nanti-nanti lagi minta hihi.


Bah singgan sini saja, nanti lagi kitani jumpa, Insya Allah.

Jumaat, 5 Ogos 2011

Ramadhan datang lagi.

Alhamdulillah.  Syukur dapat bertemu Ramadhan 1432, mudah-mudahan dipermudahkan bagi kami sekeluarga untuk menjalani ibadat puasa dan ibadat-ibadat lainya dengan sabar dan dikurniakan pahala berlipat-lipat ganda jua, Amin.

Bulan Ramadhan di Negara Brunei Darussalam pada tahun ani jatuh pada hari Selasa, 2 Ogos 2011.  Pada mulanya kami sekeluarga bercadang hendak balik ke Temburong dan singgah di Limbang tetapi kami batalkan selepas menerima sms dari ibuku yang 'melagau' (menjemput) bersungkai di rumah petang itu.  Dalam kepalaku berpikir apalah nak dibawa untuk juadah bersungkai nanti. 

Suami yang memang pandai memasak, iski hendak memasak ikan selongsong masak merah campur acar dalam botol dan buat coktail aiskrem. Aku yang tidak berapa pandai memasak ani hanya sempat memasak sayur kacang panjang sahaja.  Aku tahu anakku Raziq suka makan hehe.

Rupa-rupanya mama melagau sungkai beramai-ramai terus untuk menyambut hari jadi adikku.  Ooh, patutlah ramai, nenek pun ada.  Kalau sudah ramai-ramai semestinya menu bersungkai pun jadi banyak.  Tetapi oleh kerana aku sakit kepala jadinya aku hanya makan mee goreng dan icecream coktail sahaja.  Ikan selongsong yang aku taisliur hendak makan semasa suamiku memasak pun tidak sempat aku jamah hehe sakit kepala banar sampai terpaksa aku menelan dua biji panadol.  Tapi aku 'modified' icecream coktail dengan memasukkan beberapa biji anggur dan pecahan buah sikoi (tembikai) untuk menambah liur ku kan makan :)








Kepada adikku, Zulhelmi "happy bday JUL! Mudahan berkah bulan Ramadhan ani rezeki makin bertambah dan dkurniakan cahayamata, bertambah kasih syg dsamping isteri tsyg. amin ya Rabb!" 
Sampai jumpa lagi.

Sabtu, 23 Julai 2011

Gerai perayaan.


Sudah biskita ke gerai perayaan? Kami sekeluarga sudah! Bah turun tah dan jangan lupa bawa 'ongkos' yang cukup hehe. 

Kami hanya berkesempatan mengunjungi gerai-gerai perayaan di kawasan berhampiran Taman Sir Muda Omar Ali Saifuddien di Bandar Seri Begawan.  Oleh kerana susah banar hendak dapat 'parking' jadi kami pun masuk ke letak kereta berbayar di Kompleks Yayasan.  Baru beberapa langkah di gerai perayaan, iQah membeli belon si Dora dan untuk Raziq kami belikan belon si Upin.  Satu belon berharga $4.00, diulang sekali lagi $4.00.  Aduh mahalnya (bagi akulah) jadi kalau dua belon sudah $8.00.  Ish..ish..baik jua anak baru dua orang, kalau banyak!  Nak jadi cerita, semasa kami mengambil gambar di pentas yang disediakan dih adapan Pejabat Radio dan Televisyen Brunei, belon si Upin telah terlepas dari genggaman iQah.  Laju naiknya ke udara. Cianlah Raziq....(terbang jua $4.00) hehehe.  Jadinya sebelum balik kami beli satu permainan seperti kipas yang bergambar kartun Ben10 dengan harga $6.00.  Untuk memujuk Raziq??... hehe si kecil belum tau apa-apa yang untung si kakak :D



p/s  kalau pandai buat bisnes di musim perayaan, boleh buat duit banyak, untuk persediaan di bulan Ramadhan dan Hari Raya yang tidak lama lagi tiba.

Ahad, 17 Julai 2011

Selamat Puja Usia Baginda Sultan ke 65 tahun.



15 Julai, 2011 - Hamba Kebawah Duli Tuan Patik ingin mengucapkan Selamat Puja Usia Kehadapan Majlis Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Hari Puja Usia Kebawah Duli Tuan Patik yang ke 65 tahun pada tahun ini.  Semoga Kebawah Duli Tuan Patik dilanjutkan usia, sehat wal afiat dan semoga Negara Brunei Darussalam aman makmur dan maju di bawah pemerintahan Kebawah Duli Tuan Patik dan mudah-mudahan dengan kepimpinan serta kebijaksanaan Kebawah Duli Tuan Patik Negara Brunei Darussalam akan sentiasa dalam perlindungan Allah Subahanahu Wa'Taala jua, Amin Ya Rabbal Alamin!

Jumaat, 8 Julai 2011

Aquadoodle.

Bulan Jun yang lepas, ambil kesempatan cuti tahunan walaupun musim persekolahan sudah berakhir, aku, suami dan anak-anak pergi ke Limbang. Kami pergi sebelah petang selepas iQah balik dari sekolah.  Salah satu barang yang aku sempat beli di sana ialah Aquadoodle.



Aquadoodle ani satu jenis poster melukis sesuai untuk 'baby' yangmana menggunakan pen khas berisi air sahaja (inkless).  Bahagian atasnya merupakan fabrik seperti kain 'cotton' dan dibahagian belakangnya adalah lapisan dari plastik.  Apajua ukiran yang dibuat di atas kain tersebut akan hilang secara semula jadi (mengering dengan sendirinya).  Kalau biskita kan liat lebih lanjut cari www.aquadoodle.com.


Raziqin kadang-kadang mengacau kakaknya membuat kerja sekolah.  Ingau jua hati dibiarkan memegang pensil atau pen, aku beri crayon tapi digigitnya!

p/s: Aku selalu kena gigit oleh Raziqin, sakit banar pasalnya giginya sudah banyak.  Kalau biskita ada petua untuk 'menghentikan' tabiat mengigit untuk kanak-kanak, tolong share-share =D

Rabu, 6 Julai 2011

Selamat Hari Jadi.



Assalamualaikum, batah (lama) sudah rasanya nda update blog ehehe.

15 Jun 2011 merupakan hari jadi anakku, Rasyiqah yang ke 7 tahun.  "HAPPY 7th BIRTHDAY! Mama doakan semoga Allah mengurniakan anak mama ani umur yang berkat, dimurahkan rezeki, sehat walafiat selalu, rajin belajar & mudah menerima ilmu dan sentiasa dalam perlindunganNYA jua dan menjadi anak yang soleh. Amin YaRabb!

Hari Jumaat, 24 Jun 2011 telah diadakan Majlis Menerima Berian dan Akad Nikah bagi adik perempuanku yang kebetulan pula adalah hari jadinya yang ke 26 tahun!  Dikesempatan ini kami sekeluarga ingin mengucapkan Tahniah dan Selamat Pengantin Baru dan juga Selamat Hari Jadi.  Didoakan semoga panjang umur, dimurahkan rezeki, sehat wal afiat dan berbahagia disamping suami dan jodoh berkekalan hingga ke akhir hayat, Amin Ya Rabb!


 

Sabtu, 11 Jun 2011

Raziq ada kereta BARU.


Cuba biskita liat gambar adikku, si Nashiruddin di atas kereta mainannya.  Gambar atu diambil pada 9 Jun 1994.  Sekarang adikku sudahpun berusia 18 tahun dan mainan atu bulan Jun tahun ani genap 17 tahun.  Sebenarnya, bingkai gambar ani tergantung diluar bilik tidur ibu-bapaku. Sedang aku mengipak (mengendong) Raziqin, mama ku menanya "Raziqin mau main kereta amit Nasir atu?". Aku terkejut bila mama memberitahu yang kereta mainan atu masih ada dalam simpanan mama di dalam almari! Wow! (Biar betul!)

Yang lucunya bila anakku, Rasyiqah menyampuk katanya "Ma, nini tahu bah tu mama kan ada anak eatah nini simpan untuk Raziq".  "Eh, kalau nini simpan untuk anak mama kenapa 'time' iQah ada nini inda keluarkan untuk iQah main?" jawapan ku ani membuat iQah berpikir (mungkinlah hehehe).


Kereta mainan ani mengalami  sedikit kerosakan (hehe bunyi macam kereta banar).  Salah satu tayarnya di bahagian belakangnya retak dan hon pun tidak lagi mengeluarkan bunyi.  Tetapi kereta mainan ani masih lagi bagus untuk dinaikki dan dijalankan.  Sekarang Raziqin aku biarkan bermain dengan kereta BARUnya tapi mesti diliat-liati takut terjatuh.


p/s hari jadi anaknda RasyiQah hampir tiba.....hadiah lagi!


Selasa, 24 Mei 2011

Wajah baru ;)

Hari Ahad lepas, kami telah membawa Raziqin pergi bergunting rambut di kedai gunting kawasan Kg Lambak.  Kebetulan tiada pelanggan ketika itu, jadi aku dan anakku Rasyiqah pun ikut masuk ke 'salon' berkenaan. 

Rambut Raziqin sebelum ani ikal dan sudah semakin panjang.  Ini merupakan kali pertama rambut Raziqin digunting sejak rambut awal selepas lahir dicukur hehe ertinya setahun sudah! Kasihan melihat bila kepalanya berpeluh Raziqin akan menggaru-garu kepalanya semahu-mahu hatinya hehe kes gatal banar lah tu!


Ingau hati ani takut Raziqin kusut atau menangis.  Tetapi jangkaanku meleset!  Raziqin teranah saja dalam pangkuan babahnya.  Rambut Raziqin digunting sahaja inda dicukur takut hilang ikal hehe. 

 GOOD BOY!

Nah sudah siap!  Henshem tak? ...tapi ilang sudah si ikal mayang... Tunggu rambut Raziqin panjang lagi baru ada ikalnya hehe.




p/s sekali lihat macam ultraman punya rambut hehe ultraman ada rambutkan? uhuu....

Rabu, 11 Mei 2011

1 tahun sudah!


"Hari Khamis, 5 Mei 2011 Alhamdulillah, genaplah umur anakku, Muhammad Khairuraziqin bin Nazri 1 tahun. Mudah-mudahan sentiasa dimurahkan rezeki, sehat wal afiat selalu, sentiasa dalam perlindungan Allah jua dan menjadi anak yang soleh, Amin Ya Rabb!"

Macam-macam sudah pandainya!  Cuba biskita liat olahnya dalam video clip ani =D  Kadang-kadang aku tertanya-tanya macammana Raziqin pandai buat macam atu? ehmmm mesti melihat olah kakaknya tu.  Bukan gauk tapi aktif!




Salah satu kartun 'fevret'nya ialah kartun Upin dan Ipin. Sepupuku telah menghadiahkan 'evamatic mat' yang bergambar kartun Upin dan Ipin serta gengnya.  Hehe hari-hari melihat gambar geng si upin ani mesti Raziqin jadi hafal olehnya.


Tapi yang merisaukan, berat Raziqin masih rendah.  Di perjanjian kelinik kelmarin, berat Raziqin hanya 8.0 kg.  Bila ditanya "mengapa beratnya inda naik-naik ani?" Aku pun memberitahu yang anakku ani selalu diserang asma...hampir setiap bulan. Insya Allah akan diusahakan untuk mengimbangi berat yang sesuai.

Apa-apa pun, mudah-mudahannya semakin membersar ani penyakit asma atau demam Raziqin akan berkurangan menyerangnya, Amin!

Disini aku ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut hari ulang tahun perkahwinan kepada kakakku, HMZ. Kami doakan semoga perkahwinan beliau dirahmati Allah dan mudah-mudahan dikurniakan zuriat yang soleh sebagaimana kitani semua dambakan, Amin Ya Rabb Aalamin!

Ahad, 1 Mei 2011

Tahniah Rasyiqah - English Is FUN!


"Tahniah kepada anak mama, RasyiQah kerana terpilih pelajar yang memakai aksesori tercantik dari kertas"

Hari Khamis yang lepas, iQah memberitahu yang dia ada projek untuk dihantar pada hari Sabtu.  Aku membaca nota yang ditulis oleh guru dalam bukunya dimana penutut dikehendaki untuk menyediakan aksesori yang diperbuat dari kertas dan aksesori tersebut mesti diberi ayat pilihan "English is Fun" atau "Reading is Fun".  Contoh yang diberikan oleh guru pula adalah seperti 'headband', 'necklace' dan 'sage'.

Masa cuma ada 1 hari iaitu hari Jumaat! Aduh sepertinya terlalu singkat untuk menyediakan projek tersebut.  Oleh kerana aku bukanlah pandai sangat untuk merekacipta barang jadi aku telah meminta suami yang menolong iQah. Babahnya kebetulan seorang yang banyak idea dan kreatif jadi aku biarkan sahaja dia dengan iQah.  "Hehehe selamat-selamat".  Jahatnya aku ;p  Aku hanya memberi idea untuk membuat party hat, crown, jacket atau badge pin. Menyediakan ayat-ayat alphabet untuk digunting.

Hasilnya jadilah sebuah sandang dengan ayat "ENGLISH IS FUN", sebuah mahkota dan sebatang tongkat sakti (tidak ada dalam gambar).  Yang empunya projek sudah tidur dan yang lelah ialah babahnya hehe.

Hari Sabtu pun tiba.  Anaku terlupa yang sepatutnya dia ada 'spelling race' pagi itu tetapi iQah tidak dapat ikut serta kerana kami sampai 'spelling race' sudah selesai. Hmmm. Aku sempat berjumpa gurunya yang memberitahu, "Rasyiqah dapat hadiah bajunya lawa" aitz hehe yakah?. "walaupun Rasyiqah tadi inda sempat belawan spelling tapi teacher englishnya masukkan namanya untuk dapat hadiah.  Sebabnya masa di kelas ea pandai menjawab".

Hari yang mengembirakan untuk Rasyiqah dapat 2 hadiah! Eh lupa, hari atu iQah pun dapat 1 sijil kerana ikut Colouring Contest.  Kataku padanya "jangan lupa cakap 'Thank You' arah babah pasal tolong iQah buat projek!". "Bah aku buat 'thank you card' lah untuk babah karang" katanya.

Mudah-mudahan akan datang iQah "do her best" lagi dalam pelajaran & projek sekolahnya, Amin!

Isnin, 18 April 2011

Rainbow Pool.

$PL@$H!!!...


Hari Ahad yang lepas, suami telah membeli satu set kolam plastik bersaiz kecil untuk Raziqin. Di kotaknya ada dinyatakan 'FOR 1 - 3 YEARS OLD'.  Bentuk kolam seperti katak dan ada pelangi di belakangnya.  Pelangi tersebut bolehlah menutup sekiranya ada sinar matahari.  Bagus lah jua, inda silau.

Mula-mula suami susah hati memikir macammana mahu mengembangkan kolam plastik tersebut.  Pam angin tidak ada! Mahu meniup? hahaha...kempis perut! Jadinya dengan idea bernasnya, suami menggunakan VAKUUM!! Biskita bayangkanlah sendiri. Berjaya atau tidak? Eh mestilah BERJAYA dengan cemerlang, tengok gambar di atas ;)

Dan seperti yang ku sangka, bukan Raziqin yang iski (teruja hehe) mahu mandi dalam kolam kecil tersebut tetapi si kakak! Sampai bangun pagi hendak sekolah iQah mahu mandi dalam kolam dulu. Jadinya pagi-pagi lagi sudah 'majlis perasmian Rainbow Pool' berlangsung dalam kamar mandi kami.  Punyalah Raziqin seronok sampai senyum nampak giginya hehe.

Sebelum ini, ada kawan menasihati supaya jangan dibiasakan anak sentiasa mandi menggunakan air hangat katanya nanti susah hendak membiasakan kalau mahu mandi menggunakan air paip. Manalah tahu ada ketikanya tidak ada 'water heater' dan sebagainya.

Sampai jumpa lagi (";)

Rabu, 13 April 2011

Aksi Raziq - naik kerusi!

Lama sudah aku inda bercerita perkembangan anak lelakiku, Khairuraziqin. 

5 Mei akan datang (tak lama lagi, insya Allah) Raziqin akan genap 1 tahun.  Sekarang ani sudah pandai merungau (merangkak), berjalan setapak dua tapak, teranah melihat kartun terutamanya Mickey Mouse tapi payah benar kan pasang pampersnya hehehe.  Yang terbaru Raziqin sudah berani mahu naik kerusi - woooaah ini sudah lebih ni.  Sampai mama pernah bercerita katanya "Jangan disangka sunyi atu Raziqin sedang tidur, rupa-rupanya berdiri ya tu siring meja!".

 



Aksi di atas ialah percobaan Raziqin naik kerusi.  Bila dipanggil 'RAZIQ!' Dengan selamba dia menoleh sambil tersenyum nampak gigi!

Sampai jumpa lagi, dengan aksi Raziqin yang lain pula B~)

Isnin, 11 April 2011

Korea punya pasal.


Sana sini Korea!

Tidak ketinggalan anakku, Rasyiqah meminati kumpulan band dari Korea.  Nya orang kitani 'karak' banar sukanya!  Menyanyi lagu Korea dari 2PM, yang entah lurus atau inda sebutannya. Yang hanya ngam sebutannya bila ada part bahasa inggeris 'i'll be back' atu saja yang lurus di telingaku!  Dalam kereta atau di rumah, iQah akan meminjam handphone ku katanya kan dengar lagu 2PM.  Aku kadang-kadang marah jua, kalau sudah balik-balik lagu yang sama di ulang-ulang. Habis saja bateri!

Adik-adikku jugalah kira 'pengulu'nya sampai anakku dan anak-anak kakakku pun tahu kan band-band dari Korea, ada channel khas untuk Korea dan macam-macam lagi. Dan Korea punya pasal, adikku sanggup masuk Kelab Korea di sekolahnya!  Buku yang dipegang iQah adalah buktinya.  Tapi mungkin ada kebaikannya jua dapatlah menambah ilmu dalam penguasaan dwi-bahasa hihi.

Aku selitkan video clip kumpulan 2PM lagu 'i'll be back' kegemaran anakku.






p/s Nasib baik aku inda berapa meminati drama Korea, kalau inda jadi tah Ibu Borek Anaknya Rintik ;p

Seindah Lukisan



Ani gambar yang sempat aku ambil semasa kami ke Pantai Seri Kenangan, Tutong menyambut hari jadi anak iparku, Awen yang ke 6 tahun pada 10 April 2011.

Aku suka melihatnya terutama sekali latar belakanganya.  Ada banyak awan yang berarak ketika itu.  Sejuk mataku memandangnya dengan keadaan langit yang biru, tanah yang menghijau.  Terasa seperti melihat lukisan bak kata pepatah "Tiada Kata Secantik Bahasa, Tiada Gambar Seindah Lukisan".  Inilah diantara bukti kebesaran Allah Ta'ala menjadikan bumi dengan segala isi-isinya yang cantik dan indah  yang kitani sebagai manusia tentulah tidak berkuasa menirunya.

 - - - - -

p/s sekiranya biskita suka gambar di atas, sila angkat tangan macam Usop Wilca hehe - Hantu Kak Limah Balik Rumah punya penangan lah ni =D belum pernah lihat lagi movie ani? sila search di youtube (mungkin ada) atau sila baca blog ini.  [aku mau liat lagi!]

Isnin, 4 April 2011

Bahayanya pelupa.




Pada suatu petang pada kebiasaanya aku sampai di rumah selepas pulang dari bekerja, aku akan memasak air menggunakan 'ketel karan'.  Selepas air disiikan, suis ON ditekan, aku pun berlalu meninggalkan dapur.  Sambil memanyap-manyap (mengemas) aku masih terdengar bunyi air mendidih dari ketel di ruang dapur.  Seketika berlalu, aku merasa heran, sepertinya air yang ku tunggu masak tidak berhenti mendidih.  Lalu aku pun masuk ke dapur semula. 

SUBHANALLAH!!

Rupa-rupanya aku terlupa menutup semula penutupnya! Oleh kerana wap panas dari air yang mendidih dari tadi, bahagian pemegang yang berwarna pink (lihat gambar) telah retak-retak dan berguguran masuk ke dalam ketel dan air yang sebelum ini penuh sudah kelihatan berkurangan.

Waduh, bahaya banar nie. Macam mana kalau aku biarkan terlalu lama, nasib baik aku inda meninggalkan air mendidih ketika aku terleka memeduli Raziq, atau aku mandi, atau...? apa akan terjadi... "Nauzubillahi min zalik. Semoga Allah, menjauhkan kami dari mara bahaya".

Jadi kepada biskita diluar sana, hati-hati, jangan pelupa macam kes aku di atas ani =(