Isnin, 22 Oktober 2012

"From Your Heart, Through Your Hands; Make A Change"

9/9/2012, Ahad kami 4 anak-beranak ikutserta kakakku ke MS Family Carnival 2012 anjuran Maktab Sains Paduka Seri Begawan Sultan yangmana kakakku adalah salah seorang tenaga pengajar disana.  Karnival hari atu merupakan satu aktiviti 'charity'.



Kami datang kesana waktu sudah hampir tengahari tapi bisai Raziq dan Rasyiqah inda mengantuk sebab kalau mengantuk mesti bisdia keboringan.  Macam-macam aktiviti yang ada disana.  Ada jual-jualan pakaian, makanan, permainan, jualan barangan terpakai, pameran binatang dan macam-macam lagi.
 
Berani orang ani megang ular! eee.
 Cupcakes berbagai bentuk dan size.
Menangkap ikan menggunakan 'tissue'...mana inda pandai dapat ikan,
asal diangkat kertas tissuenya koyak! hmmm.
 Ais krim ALIEN? hehe Astronut pun ada. Inda terasa sejuk mcam ice :)
 Langis jualannya, kosong tarus tray makanannya.

 Berpegangan tangan adik-beradik ani. Sikecil excited sudah!
 Hehehee yang penting kiut :D
 Selepas mengumpul 'token' disetiap permainan yang diikuti, Rasyiqah disuruh memilih 'hadiah'
yang mana dimahunya ikut bilangan 'token'....Cuba teka hadiah apa yang dipilihnya?
 
 
Tidak ketinggalan jabatan-jabatan Kerajaan yang turut serta seperti Jabatan Pembangunan Masyarakat (JAPEM) dan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri (JKDN) selain mengedarkan leaflet berkaitan jabatan masing-masing bisdia jua mengadakan permainan kuiz.  Banyak jualah leaflet yang anakku ambil yangmana dapat jua menambah pengetahuan hehe.

 
JKDN mengadakan kuiz menggunakan papan putar.  Setiap warna ada kategori soalan berlainan.  Aku ikut menjawap 1 soalan - bilakan Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah dilahirkan? hehe aku jawap dengan betul
[tapi kakak ku yang beritahu jawapannya hehe] Aku memilih hadiah sebatang garisan panjang berlogo JKDN!
 
 
Sangal jua kaki berjalan dari satu tempat ke satu tempat.  Banyak lagi turun naik tangga.  Nda heran kakak ku masih slim.  Aku nda dapat ni malar ke sana karang kurus tah ku hehehe. Kami balik sambil mendengar anak-anak ku bercerita sampai tertidur.
 

Selasa, 16 Oktober 2012

Walk, Run & Cycle.

Hari Ahad, 14 Oktober 2012 seperti yang dijanjikan kami 4 beranak pergi ke Taman Jubli Perak di Bandar Seri Begawan sekitar jam 8 pagi.  Mungkin pada waktu yang sama ada acara BIBD Charity Expidition di kawasan Stadium Negara Hassanal Bolkiah, jadi di Taman Jubli tidak ramai yang datang ke sana.  Cuaca pada pagi atu pun tidak begitu panas.
 
Rasyiqah dan adiknya masing-masing berbasikal sementara aku dan suami berjalan kaki dari jalan masuk taman hingga ke tapak permainan.  Turun naik tangga, main buaian, mencuba alat-alat senaman yang disediakan.  Kemudian kami meneruskan lagi berbasikal dan berjalan menuju ke kereta.  Raziqin bila ditanya "Adik ngalih?" katanya "Nda. Siok".  Aku takut Raziqin kengalihan mengayuh basikal, maklum dirumah inda sejauh di Taman. 
 
Alhamdulillah, nyata mereka seronok :)





 
Sampai jumpa lagi :)

Jumaat, 12 Oktober 2012

Basikal Adik.

 

Raziqin baru-baru ani sudah pandai mengayuh basikal.  Nda lagi payah dipegang.  Pandai sudah membelokkan tayarnya ke kiri dan ke kanan bahkan sama laju dengan kakaknya mengayuh.  Tapi kalau diliat hampir-hampir mungkin akan ketara caranya mengayuh cuma separuh-separuh yakni inda di'ingkol' sepenuhnya. 
 
Sebenarnya kami mula-mula hajat kan hantar tayar basikal kakaknya yang pancit.  Seperti biasa, bila sudah Raziqin ikut turun ke kedai mesti nda ya mahu balik kalau ada yang dihajatinya belum sampai.  Ada basikal kecil sudah dihampirinya dengan muka 'iski' tarus-tarus bercakap 'wah basikal adik!'.  Tapi aku cuba memujuk dengan memberitahu yang basikal atu terlalu tinggi, kaki adik belum sampai.  Orang kedai yang mendengar membalas "tak apa, kami boleh adjust tu tempat duduknya supaya rendah!" hahaha nda dapat lagi kan cakap apa.  Tambah lagi Raziqin dibawa keluar pun nda mau berganjak dari basikal yang dimahuinya.  Waduh, kan usai tayar nda sampai $10.00 jadi terpaksa tah jua keluar $90.00!
 
Insya Allah kalau sempat kan bawa anak-anak ke taman permainan esok =)

Selasa, 9 Oktober 2012

#3

Assalamualaikum, terasa sudah lama inda update blog ku ani sejak hujung bulan puasa hari atu.
 
3 Oktober hari jadiku =)  bisai aku upload gambar baru.  Bukan gambar hari jadiku tapi gambar anakku Raziqin memegang 'plak penanda meja' no 3 kebetulan baju yang dipakainya jua no 3 hehe.  Kebetulan banar.