Rabu, 11 Julai 2012

suatu perjalanan..


Abis kita pernah melihat bangunan di atas?  Nah, kalau ke Bandar Seri Begawan mesti terjumpa Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) yang terletak berhadapan dengan Taman Sir Muda 'Omar Ali Saifuddien dan diseberangnya Pejabat Besar Pos.  Gambar diatas cuma gambar sisi sahaja, sebenarnya aku cuba hendak focus nama bangunan tetapi tak nampak sangat.  Bangunan ani merupakan salah satu bangunan lama tetapi masih lagi dalam keadaan yang baik.

Setiap hari aku akan melintas di bangunan ani hendak menuju ke tempat kerja.  Kereta aku parkir kan di hadapan Bangunan SUK dan berjalan kaki.  Tempat kerja ku dekat saja, dibelakang Bangunan SUK.  Tapi kereta haruslah ada pelekat kereta yang khas supaya tidak dilayangkan saman oleh penjaga letak kereta Jabatan Bandaran. Untuk yang tidak ada pelekat tersebut jangan lupa beli kupon parking kemudian gores dan pamer.

Berjalan kaki ke tempat kerja, macam-macam perkara yang dapat ku lihat.  Kadang-kadang terjumpa anjing tidur, oleh kerana takut terpaksa aku berpusing cari jalan lain hehe.  Entah macam mana buleh ada anjing di kawasan bandar?..  Kadang-kadang bila hujan lebat, kebetulan tidak bawa payung, terpaksalah menunggu hujan teduh sedikit baru ke kereta.

  

Bulan lepas, dalam perjalanan menuju ke kereta selepas pulang dari kerja, dari jauh aku ternampak seperti barang pecah.  Semakin dekat aku lihat bekas lampu pecah.  Rupanya lampu syiling jatuh dan masih tergantung didinding.  Kacanya bertaburan dilantai.  Mujur tidak ada sesiapa yang cedera ketika ianya jatuh.


Tetapi ianya pulih seperti biasa seperti gambar di atas.

Dan yang terbaru aku terjumpa satu notis bertulis tangan yang dilekatkan di dinding bersama satu botol.


    

 Ayat dari notis dalam kertas berbunyi:

"Please, dont throw your cigarettes filter on the floor or in the water drainage. /
Tolong jangan buang filter sigup dilantai atau dilongkang 
dari: Pembersih"

Ayat yang ditulis di atas botol berbunyi:

"Pls throw your cigarettes filter here"


Aku pasti pembersih berkenaan sudah "ngalih" (letih) memutik (memungut) pontong-pontong rokok yang dibuang merata-rata di bangunan tersebut oleh orang-orang yang ikut melintas di sana.

Sampai sini saja dulu, lain kali lagi aku cerita yang lain pula :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan